اخبار

ارائه آموزشهای مهارتهای زندگی برای86 نفر از کارگران قمی در هفته گذشته

ارائه آموزشهای مهارتهای زندگی  برای86 نفر از کارگران قمی در هفته گذشته
کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی برای 86 نفر از کارگران قم د رهفته گذشته برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قم :همایش آموزش مهارتهای زندگی به کارگران و خانواده های  آنان با حضور حدود 86نفر از کارکنان کارگاههای مدیریت تولیدبرق، رامامهر آریا، آریاراما و نگین نقش در محل این کارگاهها با همکار ی بهزیستی  استان برگزارشد .

بر اساس این گزارش زهرا ابوالقاسمی رئیس اداره امور اجتماعی اداره کل گفت:در جهت آموزش و توانمند سازی نیروی کار دوره های آموزشی مهارتهای زندگی (کنترل استرس در محیط کار، کنترل خشم در محیط کار، پیشگیری از اعتیاد، و ......)  با هدف کاهش آسیب­های اجتماعی در جامعه کار و تولید در هفته گذشته  با حضور  کارکنان کارگاههای مدیریت تولیدبرق، رامامهر آریا، آریاراما و نگین نقش در محل کارگاههای یاد شده  برگزار شد. در این دوره ها مباحثی پیرامون مهارتهای زندگی در محیط کار، مهارت برقراری ارتباط موثر، مدیریت استرس در محیط­های کاری، کنترل هیجانات منفی و پیشگیری از خشونت، آموزش حل مساله و راههای رسیدن به موفقیتهای شغلی مطرح و بحث گروهی در این زمینه انجام شد .

وی در ادامه به برنامه های پیش رو اشاره کرد و گفت:در آینده نیز دوره های آموزشی مدون دیگری در راستای افزایش مهارتهای زندگی برای کارگران برگزار می گردد. متقاضیان برگزاری کلاسها در شرکتهای مشمول قانون کار میتوانند جهت هماهنگی با اداره اموراجتماعی اداره کل با شماره تماس 36162171 خانم ابوالقاسمی و شماره تماس 3612137 آقای شیری ارتباط برقرار نمایند.ارائه اطلاعات و آگاهی های لازم به عموم مردم به ویژه جامعه کارگری و کارفرمایی در مورد آسیب­های اجتماعی در محیط های کاری و کارگری ضروری است و این امر می تواند از رشد آسیبهای اجتماعی در جامعه پیشگیری نماید.

وی در ادامه افزود :  آموزش مهمترین رکن پیشگیری، ارتقاء سطح مهارت وکاهش آسیبهای اجتماعی به شمار میرود، مهارت افزایی مستمر کارگران در کارآمدی آنان بسیار موثر بوده به طوریکه از طریق آموزش میتوان به اهداف بلندمدت در کوتاهترین زمان دست پیدا کرد.در آموزه های دین مبین اسلام بر مهارت آموزی تاکید زیادی شده است  بعنوان نمونه  امام علی (ع)فرمودند : ان الله یحب العبد المحترف خداوند، انسان صاحب مهارت را دوست می دارد.

وی افزود : طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، مهارت‌های زندگی، توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به‌گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیایدیونیسف مهارت‌های زندگی را یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکل‌دهی رفتار که برقراری توازن میان سه حوزه دانش، نگرش، و مهارت‌ می باشد را مدّنظر قرار می‌دهد که این تعریف یونیسف بر شواهد پژوهشی مبتنی است و نشان می‌دهندکه اگر در توانمندسازی افراد جامعه بحث دانش، نگرش، و مهارت به‌صورت تلفیقی مورد توجه قرار نگیرد، نتیجة مورد انتظار یعنی کاهش رفتارهای پرخطر به‌دست نمی‌آید.

وی در ادامه به اهمیت مهارت‌های زندگی در زندگی فردی ،خانوادگی وشغلی کارگران اشاره کرد وگفت : خود‌ـ‌آگاهی، عزّت‌نفس، اعتمادبه‌نفس، شاخص‌های اساسی توانمندی‌ها و ضعف‌های هر انسانی هستند این سه ویژگی فرد را قادر می‌سازند که فرصت‌های زندگی‌اش را مغتنم شمرده، برای مقابله با خطرات احتمالی آماده باشد، به خانواده و جامعه‌اش بیاندیشد و نگران مشکلاتی که در اطرافش وجود دارد، باشد و به چاره‌اندیشی بپردازد. مهارت‌های زندگی به‌عنوان واسطه‌های ارتقای سه ویژگی خودآگاهی ،عزت نفس واعتماد به نفس  در کارگران  می‌توانند فرد و جامعه را در راه رسیدن به اهداف کمک نمایند.

 وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در معرفی برنامه مهارت‌های زندگی ده مهارت را به‌عنوان مهارت‌های زندگی اصلی معرفی نموده است. این ده مهارت از سوی یونیسف و یونسکو نیز به‌عنوان مهارت‌های زندگی اصلی شناخته شده‌اند. این مهارت‌ها که مهارت به عنوان یکی از مهمترین مهارتها نامبرده شده است بدین صورت است که  در این مهارت کارگران وکارکنان با تصمیم گیری واهمیت وانواع آن در زندگی آشنا شده و مراحل یک تصمیم‌گیری را گام‌به‌گام تمرین می‌کنند.کارکنان با رابطة موجود میان تصمیم‌گیری و سایر مهارت‌های زندگی از یک‌سو و رابطة تصمیم‌گیری با پیشگیری اولیه در بهداشت روانی از سوی دیگر آشنا می‌شوند.

ابوالقاسمی با اشاره به نقش مهارت حلّ مسئله در زندگی کارکنان ، اظهار داشت :کارگران در این مهارت با تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبه‌رو  است، شناسایی ، بررسی راه‌حل‌های موجود ،انتخاب و اجرای راه‌حل مناسب و ارزیابی فرآیند حلّ مسئله آشنا شده  تا به این ترتیب کارگر  دچار دغدغه و اضطراب نشود و از راه‌های غیرسالم برای حلّ مشکلات خویش استفاده ننماید.کارگران پس از فراگیری مهارت حل مسئله با دومهارت دیگر که مهارت تفکر خلاق ونقادانه است آشنا می شوندتوانایی تفکر خلاق یک مهارت سازنده و پایه ای برای نیل به سایر مهارت‌های مرتبط با سبک اندیشیدن است. در این مهارت کارگران فرا می‌گیرند که به شیوه‌ای متفاوت بیاندیشند و از تجربه‌های متعارف و معمولی خویش فراتر روند ، تبیین‌ها یا راه‌حل‌هایی را خلق نمایند که خاص و ویژه خودشان است و درمهارت تفکر نقاد نیزکارگر  توانایی تحلیل عینی اطلاعات موجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزش‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی بر رفتار فردی را فراگرفته ومی تواند مهارتهای  بعدی که برقراری ارتباط موثر وحفظ روابط بین فردی است را براحتی بدست آورده است.

 وی در ادامه به مهارت همدلی اشاره کرده و افزود : دراین مهارت کارگر با نحوه وچگونگی درک احساسات دیگران آشنا شده و می‌اموزدکه تفاوت‌های فردی را بپذیرد و روابط بین‌فردی خود را با افراد مختلف بهبود بخشد.

ابوالقاسمی افزود :مهارت مقابله با هیجان‌ها از دیگر مهارتهاست که کارگران با کسب این مهارت به نحوه مدیریت هیجانهای شدید و مشکل آفرین نظیر خشم، مهارت مقابله با هیجانها  پی میبرندو بافراگیری مهارت مقابله با استرس فرا می‌گیرند که چگونه با فشارها و تنش‌های ناشی از زندگی امروزی و همچنین استرس‌های دیگر کنار بیایند.

وی درادامه بیان کرد :آموزش مهارتهای زندگی این امکان را به فرد می دهد تا قابلیتهای درونی به منصه ظهور و بروز برسند و این استعدادهارا در راه درست و بهینه به کار گیرد. آموختن مهارتهای زندگی به تغییرنگرش کارگران در راستای مطلوب کمک کرده تا شیوه درست را در زندگی شغلی وخانوادگی واجتماعی به کار ببندند و از طریق تمرین و ممارست بامهارتهای محوری زندگی بهتر آشنا شوند. شناخت نقاط ضعف و قوت درونی سبب می شود تا افراد باب تازه ای برای زندگی خوب و موفق به روی خود بگشایند.

وی در پایان تصریح کرد : این دوره ازمهارتهای زندگی با استقبال خیلی خوب کارگران برگزار شد به طوریکه بیش از یکصد نفر ازکارگران و کارکنان بیمارستان های استان و خانواده هایشان  آموزشهای لازم را فرا گرفته اند.

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید